Ahad, 12 Januari 2014

Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY)

Teks: Rozida Ismail

11.1.14. Tarikh ini bukanlah tarikh istimewa atau tarikh yang unik. Hari ini berlakunya beberapa peristiwa yang perlu dikongsi bersama. Sabtu kedua dalam tahun 2014 ini dihabiskan dalam majlis perkongsian MBBY - sebuah badan NGO yang memperjuangkan sastera kanak-kanak dan remaja di Malaysia.

Bagi penggiat sastera kanak-kanak, nama badan ini bukanlah asing. MBBY (Malaysia Board on Books for Young People) atau Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia merupakan cawangan negara bagi IBBY (International Board on Books for Young People). IBBY dianggotai oleh 76 buah negara termasuk Malaysia. IBBY beribu pejabat di Basil, Switzerland. Menariknya, Presiden IBBY kini ialah orang Malaysia, Encik Ahmad Redza Ahmad Khairuddin. Beliau juga adalah Presiden MBBY. Maklumat lanjut tentang MBBY boleh didapati di sini.

Banyak kegiatan yang dilakukan oleh MBBY bagi merancakkan industri buku kanak-kanak di Malaysia. Antara aktiviti yang dijalankan tahun lepas ialah Festival Sastera Kanak-kanak dan Bengkel Bercerita Melalui Teknik Kamishibai. Selain itu ada juga perkongsian ilmu dengan tokoh luar negara seperti Bicara Bersama Mr Woo-hyon Kang, CEO Nami Island. Untuk makluman, selain terkenal dengan Winter Sonata, di Nami Island juga berlangsungnya Nami Island International Children's Book Festival setiap dua tahun sekali.

MBBY juga menganjurkan bengkel ilustrasi dan penulisan buku cerita kanak-kanak bagi mengangkat martabat karya kanak-kanak kita ke peringkat antarabangsa. Bengkel ini dikendalikan oleh ilustrator terkenal, Mohd Yusof Ismail atau lebih dikenali sebagai Pak Yusof Gajah. Karya Pak Yusof Gajah sudah diterima di peringkat antarabangsa. Beliau juga tidak lokek ilmu membimbing pengkarya yang berminat untuk mengikut jejak beliau secara percuma. Selain bengkel yang dianjurkan oleh MBBY, Pak Yusof juga mengadakan bengkel di rumahnya pada setiap Sabtu dan Ahad.

Mr Kang (CEO Nami Island) paling kiri dan Yusof Gajah, kelima dari kiri. Yusof terpilih sebagai salah seorang juri Nami Concours, iaitu pertandingan ilustrasi. Gambar dipetik dari NamBook.
Pada 11.1.14 yang lalu AJK MBBY berkongsi pengalaman mereka dalam bidang sastera kanak-kanak. Puan Mahaya Yassin, seorang penggiat sastera kanak-kanak berkongsi rahsia bagaimana menulis karya kanak-kanak manakala Pak Yusof pula berkongsi rahsia bagaimana menghasilkan ilustrasi dan mengangkat karya ke peringkat antarabangsa. Sepanjang 3 jam berada dalam majlis Perkongsian Bestari bersama Ahli MBBY Sabtu lalu, banyak ilmu yang dapat diperoleh. Saya akan kongsikan dalam entri yang berikutnya. Harap bersabar ...

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Puan Rozida. Saya tertarik untuk mengetahui perkembangan peningkatan buku kanak-kanak ini. Macam mana perkembangan buku kanak-kanak pada zaman kini adalah masih mendapat sambutan yang baik atau mengalami penurunan? dan maaf bertanya bolehkah sekiranya saya ingin tahu mengenai statistik pengeluaran buku kanak-kanak pada tempoh 2 3 tahun kebelakangan ini?

    BalasPadam