Khamis, 2 Januari 2014

Selamat belajar Nisa!

Teks: Rozida Ismail

Hari ini jika ayahku masih hidup pastilah dia orang yang paling gembira menyaksikan Nisa, anak ketigaku mendaftar di Maahad Hamidiah Kajang. Sememangnya itulah yang menjadi cita-citanya selama ini, ingin melanjutkan pelajaran ke maahad. Ayahku pula sangat menyokong hasrat Nisa itu.  Seperti remaja seusianya yang lain, Nisa memang meminati K-pop. Tetapi kecenderungannya dalam bidang keagamaan juga agak mendalam. Aku telah dapat mengesan hal ini sejak dia kecil lagi. Pernah aku katakan padanya, jika minat sangat pada K-pop, belajarlah bersungguh-sungguh hingga berjaya melanjutkan pelajaran ke Korea. Dia pula bertanya padaku, di Korea ada maahad ke?

Hari ini seisi keluarga menghantar Nisa mendaftar di sekolah baru. Semuanya baru bagi dirinya termasuk melalui kehidupan di asrama. Tetapi aku tidak berasa begitu runsing kerana Nisa selalu menyertai kem perkhemahan anjuran sekolah. Dia biasa tinggal di 'asrama' walaupun sekejap. Bezanya kali ini dengan rakan-rakan yang baru dikenali. Nisa memang pendiam orangnya dan tidak pandai mencari kawan. Oleh itu aku terpaksa memastikan dia mempunyai kawan sebelum aku meninggalkannya di asrama. Mujurlah di dormnya ada seorang pelajar yang sama sekelas. Jadi aku harap mereka akan menjadi sahabat baik.
Mendengar taklimat daripada Puan Pengetua.

Seisi keluarga membantu Nisa mengemas kelengkapan asramanya. Semua ahli keluarga diwajibkan hadir oleh big boss untuk memberi sokongan pada Nisa. 

Pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah ini aku merasakan aura yang selesa. Pendek kata, pelajar yang hadir ke Sekolah ini pasti akan seronok di sini. Bab makan usah cerita. Kantin di sekolah ini persis seperti restoran. Banyak menu disediakan. Harganya amat berpatutan. Bilik juga disediakan dengan lokar baharu. Alhamdulillah, mudah untuk pelajar menyimpan barang-barang peribadi dengan selamat. Dimaklumkan sekolah ini juga tidak mempunyai rekod jenayah dalam kalangan pelajarnya.  Pencapaian sekolah ini adalah antara yang terbaik di Selangor. Dalam taklimat yang diberikan oleh guru ketika pendaftaran, beliau menyebut seramai 10,000 pelajar telah memohon untuk memasuki sekolah ini sahaja tetapi yang terpilih hanya 181 orang. Memang sudah rezeki Nisa untuk mendapat tempat di sini.

Sebenarnya Nisa masih menunggu tawaran daripada MRSM. Jika berjaya mendapat tawaran, Nisa akan memilih MRSM. Sekiranya apa yang dihajati dimakbulkan Allah SWT, maka merasalah Nisa bersekolah di kedua-dua tempat. Pesan YDP PIBG sekolah, fikir semula untuk menghantar anak ke MRSM kerana sekolah ini sangat bagus. Ya, sememangnya sekolah ini sangat bagus tetapi biarlah Nisa membuat pilihan. Aku akan menyokong apa yang dipilihnya asalkan baik.

Semoga Nisa dapat belajar dengan tenang dan bahagia di sekolah ini dan mengutip semua ilmu dari ustaz dan ustazahnya. Amin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan