Ahad, 13 April 2014

Persatuan Berkaitan Buku di Malaysia

Teks: Rozida Ismail

Sejak dari sekolah lagi kita telah diperkenalkan dengan persatuan. Sekarang, semua murid diwajibkan berpersatuan. Cuma, ada persatuan yang aktif dan ada juga yang tidak. Mungkin kerana ahli-ahlinya tidak nampak apa kepentingan berpersatuan tersebut. Aktif atau tidaknya persatuan banyak bergantung kepada ahli jawatankuasa (AJK) persatuan yang dilantik. Jika AJK aktif memikirkan aktiviti untuk ahli, maka aktiflah juga persatuan tersebut. Kadang-kadang jika ada isu berkaitan industri yang diceburi, persatuanlah merupakan medan terbaik untuk memperjuangkan hak dan kebajikan ahlinya. Semuanya berjemaah, anda tidak mungkin 'dilihat' jika tidak dalam satu kumpulan yang kuat.

Setiap hujung tahun kewangan, persatuan yang berdaftar mesti membuat Mesyuarat Agung Tahunan (AGM). Hal ini diwajibkan dalam Akta Pertubuhan1966 (lihat di sini untuk maklumat lanjut). Biasanya persatuan akan mengadakan AGM pada bulan April.

Saya juga terlibat aktif dalam Persatuan Penerbit Buku Malaysia atau MABOPA , Persatuan Penerbit dan Pengedar Buku Bumiputera Malaysia (PPPBBM) selain Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY). Kesemua persatuan ini melibatkan orang-orang buku dan aktiviti pebukuan. Banyak ilmu yang boleh didapati dengan melibatkan diri dalam persatuan seperti ini. Tetapi untuk memasuki Mabopa dan PPPBBM anda perlulah mendaftar syarikat penerbitan buku, bukannya individu. Antara syaratnya ialah menghantar 2 buah buku sebagai bukti bahawa syarikat anda benar-benar sebuah penerbit buku. Berlainan dengan MBBY, anda boleh mendaftar sebagai ahli individu.

Menyentuh tentang aktiviti, aktiviti terbesar yang sama-sama dianjurkan oleh Mabopa ialah Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIBF) dan Kuala Lumpur Trade and Copyright Center (KLTCC). Pesta ini akan berlangsung selama 11 hari dari 24 April 2014 hingga 4 Mei 2014. Memang banyak masa untuk memilih buku-buku yang dihajati. Pesta buku memang telah lama diadakan, semenjak 33 tahun yang lalu. Mungkin ada antara anda yang masih belum lahir lagi ketika pesta buku yang pertama berlangsung. KLTCC pula merupakan platform perdagangan hak cipta. Anda boleh menjual dan membeli hak cipta di sini. Ini merupakan satu-satunya medan perdagangan hak cipta yang paling berjaya di Asia Tenggara. Tahun ini merupakan tahun keempat. Cuma, untuk memasuki ruang KLTCC anda perlu membayar RM50 untuk 3 hari, tetapi manfaatnya anda boleh masuk mini seminar yang diadakan. Manakala MBBY merupakan penganjur bersama untuk Festival Sastera Kanak-kanak dan Remaja. Saya pernah bercerita tentang aktiviti MBBY sedikit masa dulu. Bolehlah jenguk-jenguk ke entri sebelumnya.


1 ulasan: