Sabtu, 23 November 2013

Kamishibai

Teks: Rozida Ismail

Pernah dengar perkataan ini? Apa agaknya yang terlintas di hati anda ketika membaca perkataan tersebut buat pertama kalinya? Ya... ia memang perkataan Jepun yang membawa maksud "menunjukkan gambar sambil bercerita".

Jika di negara kita orang dulu-dulu menggunakan wayang kulit untuk bercerita tetapi di Jepun mereka menggunakan kotak yang dimasukkan kad-kad gambar. Gambar ini ditarik satu persatu untuk menunjukkan jalan cerita. Di Jepun, pencerita membawa kotak yang dipanggil butai ini dengan basikal memasuki kampung-kampung. Tujuannya ialah untuk berniaga gula-gula. Kamishibai digunakan untuk menarik perhatian kanak-kanak.

Saya berkesempatan melihat persembahan kamishibai oleh wakil dari IKAJA (The International Kamishibai Association of Japan). Persembahannya ringkas tetapi menarik. Jika kita yang dewasa ini tertarik dengan cerita yang disampaikan, apatah lagi kanak-kanak. Meskipun kanak-kanak dewasa ini lebih melekat dengan gajet seperti telefon pintar, komputer dan tablet, tetapi saya yakin jika mereka diberi peluang menonton persembahan kamishibai, pasti mereka juga akan sukakannya. Yang penting interaksi dan komunikasi antara pencerita dengan penonton dapat diwujudkan. Pencerita juga berperanan memainkan emosi kanak-kanak.


Bukan hendak mengagung-agungkan budaya luar, tetapi yang baik elok diambil sebagai pengajaran. IKAJA sangat aktif mempromosi budaya mereka ke mata dunia. Selain memperkenalkan kamishibai, peserta bengkel juga diajar untuk menulis cerita kamishibai berdasarkan cerita dongeng Malaysia. Mungkin teknik penceritaan seperti ini boleh diguna pakai untuk mengeratkan hubungan manusia-manusia dan meregangkan sedikit keeratan antara kanak-kanak dengan gajet pintar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan