Isnin, 25 November 2013

Urumqi

Teks: Rozida Ismail

Urumqi ialah ibu negara Xinjiang, salah satu wilayah di utara China. Memang nama wilayah ini terasa begitu asing di telinga walaupun saya dahulunya editor Geografi. Bahkan juga tidak pernah terlintas untuk ke sana satu hari nanti. Namun siapa pun tidak berdaya melawan suratan takdir. Selepas melahirkan permata keempat, saya dipelawa untuk ke sana selama lima hari. Itulah rezeki anak namanya.

Apa yang menarik tentang Urumqi ialah populasinya terdiri daripada sebahagian besar orang Islam. Wilayah Xinjiang bersempadan dengan Kazakhstan.  Oleh itu tidak hairanlah cara berpakaian, makanan dan berbahasa serta budaya orang Islam Urumqi adalah ala-ala Timur Tengah. Pertama kali tayar kapal terbang yang saya naiki mendarat di bumi Urumqi, saya terpandang tulisan Urumqi dalam tulisan jawi. Satu kelainan apabila berada di negara China. Semasa di ruang menunggu airport juga wajah-wajah yang kelihatan adalah cantik-cantik belaka (gadis-gadisnya). Mereka memandang saya dan rakan penuh curiga kerana bahasa yang kami gunakan ketika berbual adalaah bahasa Melayu. Mungkin begitu asing di pendengaran telinga mereka.

Sepanjang perjalanan ke hotel, kelihatan banyak peniaga roti naan dan kambing panggang. Ramai peniaga adalah Islam dan kami mudah mencari makanan halal. Malah pemandu kami juga Islam, bernama Ismail. Malangnya Ismail ini kurang menghayati Islam. Apabila ditanya waktu solat di situ, dia terpaksa menelefon ibunya. Menu kambing panggang menjadi hidangan harian kami sepanjang berada di situ kerana rasanya sedap dan tidak hamis. Dagingnya putih kerana ia kambing hawa sederhana.

Saya juga berkesempatan menonton persembahan kebudayaan di Urumqi. Jika tidak silap, tiket menonton di ruang terbuka dan buffet dinner berharga 138 yuan. Lebih kurang RM70. Seperti biasa, penonton akan dipertunjukkan dengan persembahan akrobatik terlebih dahulu. Persembahan bermula jam 7 malam. Tetapi oleh sebab ketika itu bulan Jun, jam 7 malam adalah seperti pukul 5 petang. Matahari merangkak senja hampir jam 10 malam.


Saya juga berjalan ke kaki banjaran Tianshan. Pemandangan sungguh menarik, cuacanya dingin dan nyaman. Walaupun jaraknya agak jauh, tetapi ia sangat menyeronokkan. Kami singgah makan tengahari di sebuah khemah Mongolia. Begitu banyak menu tempatan dihidangkan. Tetapi bayar apa yang dimakan sahaja.


Persembahan kebudayaan dari Urumqi. Jam sudah melebihi 8 malam, tetapi matahari masih menyinar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan