Ahad, 10 November 2013

Sehari bersama M. Nasir

Teks: Rozida Ismail

Gambar terkini M. Nasir yang dipetik dari website MyIPO ketika konferens tersebut.
Baru-baru ini saya berpeluang menghadiri konferens tentang harta intelek di Kuala Lumpur. Konferens dua hari ini membincangkan bagaimana hendak menilai harta intelek dan menjadikan ianya sebagai satu daripada aset yang boleh dicagarkan jika membuat pinjaman bank. Menarik, bukan? Jadi, kepada pengkarya atau penulis janganlah jemu berkarya kerana itu adalah satu daripada harta anda.

M. Nasir dijemput sebagai seorang penceramah yang menyampaikan ceramahnya secara santai. Beliau dijemput berceramah ketika semua peserta makan tengah hari. Sambil-sambil makan, sambil mendengar celotehnya tentang bagaimana beliau menggunakan kreativitinya sebagai harta intelek. Tidak dinafikan bahawa M. Nasir seorang budayawan yang hebat, beliau pandai melukis, bermain muzik, mencipta lagu, menulis lirik dan menyanyi. Beliau juga seorang pelakon tetapi setakat yang saya tahu masih belum pernah mengarah drama atau filem. Sewaktu saya masih di bangku sekolah, M. Nasir sudah mula menghasilkan album dan saya masih ingat lagi kulit albumnya menggunakan nama Mohamad M. N. Tidak pula saya pasti kenapa dia menggunakan nama tersebut. Tetapi ketika itu beliau tidak begitu dikenali. Namanya melonjak apabila menggunakan nama M. Nasir. Kadang-kadang nama juga membawa tuah. Mungkin kerana huruf singkatan di hujung tidak digunakan oleh mana-mana artis sebelum ini. Lihat sahaja artis dulu, P. Ramlee, A. Ramlee, L. Ramli (punyalah ramai artis bernama Ramli ...) semuanya menggunakan singkatan huruf di pangkal nama. Malahan sudah menjadi trend pada zaman itu. M. Nasir cuba menongkah arus dengan meletakkan singkatan di hujung, tetapi nampaknya tidak menjadi.

Sebagai penyanyi, M. Nasir pandai melontarkan suara tetapi sebagai penceramah beliau agak sangkut-sangkut. Bukan semua orang pandai berceramah dengan lancar. Yang membuat saya tergelak (dalam hati) ialah ketika beliau berceramah, kedengaran bunyi sudu garfu berlaga kelentung kelentang seperti background music pula. Isi ceramahnya bagus, menceritakan bagaimana dia bermula dan di mana dia sekarang. 

Menurut M. Nasir, beliau bermula dengan menulis lirik lagu untuk Alleycats. Untuk lirik itu beliau dibayar RM30 sahaja. Ketika itu beliau tidak menjangka yang lagu Alleycats itu akan menjadi hit kerana asalnya lagu itu hanya dianggap sebagai filler sahaja, bermaksud setakat mencukupkan lagu dalam satu album. Jika dia mengambil royalti sudah pastilah beliau akan mendapat lebih banyak lagi kerana lagu itu juga turut dinyanyikan oleh Jamal Abdillah. Biarpun M. Nasir tidak menyatakan tajuk lagu itu, tetapi saya agak lagu itu ialah "Senandung Semalam". Kerana baik Alleycats mahupun Jamal, kedua-duanya menyanyikan dengan amat baik sekali. Lagu ini juga dinyanyikan oleh Teresa Teng, seorang penyanyi Taiwan. Kemudian beliau mencipta lagu untuk kumpulan Flybaits pula, dan dibayar royalti sebanyak 6% daripada harga sebuah album. Tetapi royalti ini perlu dibahagi-bahagikan dengan semua penyumbang lagu dalam album tersebut. Tidak banyak yang diperolehnya kerana terpaksa berkongsi dengan penerbit pula. Akhirnya beliau menubuhkan syarikat sendiri iaitu Luncai Emas Production. 

Apa yang menarik tentang M. Nasir bagi saya ialah kerana dia berkongsi tarikh lahir yang sama dengan saya (tarikh 4 Julai). Tarikh ini juga merupakan hari kebangsaan Amerika Syarikat. Kebetulan pada hari itu saya duduk bersebelahan meja dengan M. Nasir. Selepas memberi ceramah, beliau kembali ke meja makan dan bersalaman dengan peserta yang berada di meja saya. Saya berdiri untuk mengambil gambar bersamanya. Dia juga sudah bersedia untuk bergambar. Tetapi ...

Sebaik sahaja rakan saya cuba menekan touch screen, tiba-tiba bateri habis ... :(
Hanya gambar ini yang sempat dirakam oleh kamera telefon saya sebelum bateri habis.


1 ulasan:

  1. I was there too...haha...funny tho...bunyi kelentang-kelentung ya.

    BalasPadam