Sabtu, 21 September 2013

KB Sentral, KT Sentral, JB Sentral, AS Sentral, Ipoh Sentral?

Teks: Rozida Ismail

Isnin, cuti sempena Hari Malaysia yang lalu saya ada temujanji dengan rakan niaga dari Jepun. Kebetulan yang menjadi introducer juga seorang Jepun, tetapi boleh bercakap Melayu dengan agak fasih walaupun kadang-kadang puas juga cuba memahaminya. Dia meminta saya bertemu di KL Sentral. KL Sentral? Hmm .. saya memang tidak pernah menjejakkan kaki ke situ. Tiada sebab untuk saya ke situ sehingga hari itu. Tetapi demi suatu temujanji, saya terpaksa menurut. Jika orang Jepun tahu KL Sentral, takkan saya orang tempatan tidak tahu. Sebenarnya dari rumah saya ke KL Sentral tidaklah jauh sangat. Lebih cepat berkereta jika jalan tidak sesak. Saya dihantar suami ketika pergi ke sana. Balik pula terpaksa menaiki ERL kerana saya perlu turun di Terminal Bersepadu Selatan. Saya memilih ERL kerana dari KL Sentral ke TBS hanya ada satu laluan sahaja. Tidak perlu saya menukar tren. Boleh juga menaiki komuter, tetapi keadaannya amat sesak dan berhenti di banyak stesen. Jadi, lambat sampai. Dengan menaiki ERL, kelajuannya 160 km sejam. Bayangkan, tidak sampai 10 minit saya sudah tiba di TBS. Cuma, harga tiket pastilah lebih sedikit dari tiket komuter.
Pemandangan Stesen KL Sentral (gambar dari carian google)
Buat pertama kalinya saya tiba di KL Sentral, memang keadaan di situ amat sibuk. Mungkin disebabkan cuti hujung minggu. Orang berpusu-pusu. Dapat saya bayangkan kesibukan di situ umpama Hentian Pudu Raya ketika saya masih belajar dahulu. Sudah lama juga saya tidak berkunjung ke sana. Itu juga kerana tiada sebab untuk berbuat demikian. Jika hendak digambarkan perasaan saya ketika itu, saya sangat gembira kerana akhirnya Malaysia mempunyai jaringan pengangkutan yang sangat efisien. Jika boleh, biarlah lebih banyak lagi pusat sehenti pengangkutan seperti KL Sentral wujud. Ada KB Sentral, KT Sentral, JB Sentral, AS Sentral, Ipoh Sentral dan sebagainya. Sudah sampai masanya sistem pengangkutan di pantai timur menggunakan ERL atau komuter terutama dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu. Jaraknya tidaklah jauh mana, tetapi disebabkan menggunakan Jalan Persekutuan sahaja, jadi perjalanan amat memakan masa. Agaknya jika pengangkutan seumpama itu diwujudkan di sana, pasti ekonomi orang kita di sebelah sana menjadi lebih rancak lagi. Satu hal lagi, jaringan dari KL ke Bentong juga perlu diperbaiki. Bukan setakat ada lebuh raya, tetapi buatlah juga komuter atau ERL kerana jaraknya tidaklah jauh sangat. Ramai orang Bentong berulang-alik ke KL setiap hari. Keadaan berbukit tidak menjadi masalah kerana di Itali, entah berapa banyak terowong digali untuk memudahkan laluan keretapi laju mereka. Ini juga salah satu cara untuk menjimatkan minyak.
Harapnya suatu hari nanti, keretapi laju ini membuat laluan KL - Bentong pula (gambar dari carian google)
Memang seronok berangan-angan, tetapi segalanya tidak mustahil jika negara kita kaya raya dan mempunyai 70 juta penduduk satu hari nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan