Ahad, 8 September 2013

Masa itu emas

Teks: Rozida Ismail

Masa bagi sesetengah orang terlalu banyak. Dalam sehari, begitu banyak masa terluang untuk melakukan pelbagai hobi. Dan hobi paling mudah dan memakan banyak masa ialah tidur. Beruntunglah sesiapa yang mempunyai banyak masa untuk melakukan hobi seperti itu. Tetapi bagi kebanyakan orang pula, masa terlalu sedikit. Walaupun satu hari diperuntukkan 24 jam, namun mereka terkejar-kejar untuk melakukan banyak tugasan seharian. Tugasan rumah, pejabat, sosial, kemasyarakatan dan sebagainya.

Tidak kira sama ada masa untuk kita habiskan sedikit atau banyak, kita perlu pandai membahagikan dan mengadakan masa. Inilah yang sering menjadi kemusykilan pada semua orang. Mana satu tugas yang patut didahulukan dan yang mana pula patut dikemudiankan. Sebenarnya hanya diri sendirilah yang tahu mana satu tugasan yang penting dan perlu disegerakan berbanding tugasan penting yang boleh ditangguhkan (urgent vs. important). Kerana itu pepatah orang dulu-dulu mengatakan masa itu emas. Pepatah  Arab mengatakan ‘Masa adalah ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya, maka ia akan memotong kita'. Pepatah Inggeris pula mengatakan 'time is money'. Semua masyarakat menghargai masa sebagai sesuatu yang sangat berharga kerana ia tidak boleh diputar kembali. Masa yang sudah berlalu takkan dapat diganti walau menangisinya dengan air mata darah sekali pun.



Hargai masa, jangan biarkan ia terbuang begitu sahaja.
Sekiranya kita mempunyai banyak kerja dan perlu dilakukan dalam tempoh masa yang terhad, eloklah kita merancang masa terlebih dahulu. Susun aktiviti mengikut keutamaan dan kepentingan. Seringkali kita terperangkap dalam sesuatu aktiviti yang melekakan menyebabkan perkara yang lebih penting terpaksa dikorbankan. Contohnya, jika anda seorang pelajar dan anda tahu peperiksaan akan menjelang tidak lama lagi, masa yang ada memang sedikit untuk mengulang kaji kerana peperiksaan sudah hampir. Semua subjek penting kerana perlu diulang kaji. Jadi, manakah yang patut didahulukan atau dikemudiankan? Susunlah masa  mengulang kaji mengikut keutamaan. Jika anda lemah dalam subjek Matematik dan Sains, berilah lebih masa untuk subjek tersebut. Matematik perlukan banyak praktis, gunakan masa di sebelah petang. Kemudian, berehatlah seketika. Gunakan masa di sebelah malam pula untuk mengulang kaji subjek Sains. Beri tumpuan kepada topik yang lemah. Buatlah analisis, topik mana yang popular dan sering ditanya dalam peperiksaan. Selalunya buku-buku ulang kaji yang terdapat di pasaran pasti memberi tip tentang hal ini. Jangan belajar semberono kerana anda sudah tidak mempunyai cukup masa lagi! 

Satu hal lagi yang penting, adakan masa untuk tidur yang cukup. Jangan berjaga keterlaluan kerana ingin mengulang kaji. Anda tidak dapat apa-apa faedahnya. Saya pernah bersekang mata mengulang kaji sehingga jam 3 pagi. Tetapi apa yang saya dapat besoknya, saya terasa benar-benar kosong. Kertas soalan yang dipandang nampak berbalam-balam. Soalan yang senang juga berasa susah kerana saya sudah 'blank'. Tetapi mujurlah nasib menyebelahi saya, saya lulus kertas itu walaupun 'hanya cukup-cukup makan'. Peristiwa itu memberi pengajaran kepada saya. 

Entri ini khusus buat anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan bermula minggu hadapan. Selamat maju jaya dan semoga usaha yang telah dilakukan selama ini membuahkan hasil. Amin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan