Isnin, 23 September 2013

Seminar Jutawan dan Kisah Si Tanggang

Teks: Rozida Ismail

Jika bercakap pasal wang, siapa yang tidak mahukan wang yang banyak. Apatah lagi menjadi jutawan. Ramai orang ingin kaya dan berjaya. Semua orang mahu bebas daripada belenggu hutang. Saya juga tidak terkecuali. Sememangnya itu fitrah manusia. Tidak pernah kita mendengar orang yang tidak mahu menjadi kaya. Sikap bersederhana memang patut dipuji tetapi kita mesti menjadi kaya. Dengan itu kita mampu membantu orang lain. Menjadi kaya tidak salah, tetapi menjadi papa asal bergaya itu tidak kena.

Dua minggu sudah saya menghadiri seminar marketing yang dikendalikan oleh seorang profesional dari USA. Percuma sahaja. Minggu ini pula saya menghadiri seminar yang hampir sama yang dikendalikan oleh profesional tempatan. Kaedahnya hampir sama dan mesejnya amat jelas. Jika ingin kaya dan berjaya, perlu ada mentor. Kata-kata itu memang tepat. Pepatah Inggeris mengatakan, do not reinvent the wheel. Benda sudah ada di hadapan mata, kenapa mesti mencari lagi. Ikut sahaja cara mentor yang sudah kaya dan berjaya. Bukankah lebih mudah. Mereka sudah melalui susah senang dan selok belok liku-liku perniagaan. Kita hanya perlu belajar dan aplikasikan ilmu tersebut dalam perniagaan kita pula.

InsyaAllah saya akan menyertai kelas mentoring yang akan diadakan tidak lama lagi. Saya memang suka belajar dan mengutip pengalaman kisah benar orang-orang yang berjaya. Dari pengamatan saya, orang-orang yang berjaya ini sebenarnya melalui satu 'turning point' setelah mengalami kegagalan. Jika belum gagal, mereka tidak akan bersemangat untuk membetulkan keadaan. Kegagalan umpama 'hantukan' kuat untuk menyedarkan kealpaan sendiri. Apabila gagal, barulah seseorang mahu muhasabah diri. Selalu lihat diri sendiri dahulu sebelum menyalahkan orang lain. Kegagalan itu pula datangnya dalam pelbagai bentuk. Tidak semestinya gagal dalam perniagaan sahaja. Saya sendiri menghadapi satu 'turning point' apabila ditimpa penyakit. Saya merasakan hidup ini amat singkat dan perlu melakukan sesuatu seberapa cepat yang boleh. Jika masih sihat, pastinya saya masih berlengah-lengah kerana kealpaan sendiri. Sedar tak sedar, hampir lapan tahun berlalu. Banyak yang saya perolehi dan saya sangat bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memberikan nur kepada saya awal-awal lagi. Lain orang, lain pula 'turning point'nya. Kadang-kadang kita tidak sedar, musibah yang diturunkan kepada kita itu adalah 'turning point' untuk kita berubah menjadi hamba Allah yang lebih baik, lebih salih, lebih penyayang atau lebih kaya dan berjaya. Lihat sahaja kisah Si Tanggang. Jika tidak diculik atau cintanya tidak direstui pasti dia masih berkepit di bawah ketiak ibunya. Kerana rajuknya akibat pinangannya ditolak, dia melarikan diri, diculik oleh lanun dan akhirnya menjadi kaya dan berjaya. Cuma, kesilapan Si Tanggang kerana terlalu mempunyai ego tinggi yang tidak bertempat.

Mari kita menjadi Si Tanggang yang ada 'turning point' kedua. Kita jangan perlekehkan ibu bapa dan berdendam pada orang-orang kampung yang dahulunya memandang hina pada kita. Berterima kasih dan bersedekahlah kepada mereka kerana tanpa mereka kita tidak ada 'turning point' yang pertama.
Pasti ramai yang belum lupa kisah Si Tanggang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan