Isnin, 30 September 2013

Redah Indonesia: Surabaya - Mount Bromo

Teks: Rozida Ismail

Antara kenangan yang tidak mungkin dilupakan dalam misi meredah Indonesia pastinya destinasi Surabaya. Sebenarnya ketika menempah tiket penerbangan, kami langsung tidak ada idea tentang apa yang ada di Surabaya. Dengan RM350, kami dapat membeli dua tiket pergi balik ke destinasi sejauh itu yang memakan masa selama 3 jam tempoh penerbangan. Selepas menempah tiket, barulah kami mencari maklumat tentang Surabaya dan menempah pula ejen pelancongan. Oleh sebab tidak tahu menahu tentang selok belok di Surabaya, berjalan menggunakan ejen adalah lebih mudah dan selamat. Semuanya teratur dan tersedia.

Antara yang menarik di sini ialah Gunung Bromo dan Ladang Epal. Bagaimana pun kami tidak pergi ke ladang epal kerana ladangnya sedikit menyimpang dari laluan kami. Dari Surabaya untuk ke Bromo memakan masa 6 jam. Turun sahaja kapal terbang kami terus dibawa ke sana kerana laluannya menggunakan jalan kampung yang tidak mempunyai lampu jalan. Memang tidak terjangka bahawa kami akan sampai ke kawasan gunung berapi yang masih hidup! Kami bangun seawal jam 4 pagi dan berkuda menaiki gunung. Memang tidak pernah dibuat menunggang kuda sendirian, tetapi mujurlah setiap kuda ada pengiringnya. Pemandu pelancong menasihatkan membawa sekali selimut kerana cuaca sungguh sejuk. Oleh sebab tidak ada kelengkapan pakaian sejuk, malam itu kami terpaksa membeli topi dan sarung tangan. Terasa pula seperti berada di pekan koboi.

Cubaan mendaki kawah gunung berapi buat kali pertama ternyata gagal kerana tiba-tiba angin menerbangkan partikel belerang panas. Keadaan berkabus mengehadkan jarak penglihatan. Kami terpaksa menutup hidung kerana bimbang sesak nafas pula dengan baunya yang menyesakkan. Jika anda ada penyakit lelah, tak perlulah ke sini. Ada sebanyak lebih 200 mata tangga yang perlu didaki untuk meninjau ke dalam kawah gunung berapi. Apabila tiupan asap belerang telah berhenti, kami terus cuba mendaki. Alhamdulillah berjaya sampai dan menjengah ke dalam kawah. Terdapat juga beberapa orang pekerja yang masuk ke dalam kawah. Mereka benar-benar berani menyabung nyawa! Jika tergelincir, pastilah terus menjadi mayat. Saya lihat tidak ada langkah keselamatan yang digunapakai. Pemandangan di sekitar amat indah. Subhanallah, begitu agungnya ciptaan Ilahi. Sebaik turun sahaja dari gunung tersebut, kami diserbu oleh penjaja yang menjual pelbagai cenderamata, termasuklah bunga-bungaan yang digunakan oleh orang Hindu untuk bersembahyang. Sememangnya ramai penduduk Indonesia di Jawa Timur beragama Hindu. Bromo pula bermaksud Brahma, salah satu tuhan agama Hindu.

Selepas satu malam di sini, kami ke Taman Safari. Di sini, haiwan buas dilepaskan dan kami memasuki kawasan safari menggunakan pengangkutan yang sama untuk kami ke mana-mana. Dalam perjalanan pulang ke Surabaya kami melalui kawasan banjir lumpur Sidoarjo. Pemandangan di sini sungguh menyedihkan. Sebanyak 16 buah kampung ditenggelami banjir lumpur yang beracun. Dikatakan puncanya ialah penggalian telaga minyak oleh sebuah syarikat cari gali. Penyemburan banjir lumpur ini memakan masa bertahun-tahun menyebabkan penduduk kehilangan mata pencarian. Ketika kami berhenti seketika untuk melawat kawasan ini, beberapa anak muda menawarkan perkhidmatan membawa pelancong menaiki motosikal dengan bayaran RM3 ke kawasan tersebut. Masih terdapat semburan banjir setinggi 5 meter di kawasan berhampiran. Anak-anak muda ini nyata mengeluh kerana sukarnya mencari rezeki. Bantuan yang diharapkan tidak kesampaian. Selain perkhidmatan membawa pelancong, mereka juga menjual CD tentang bencana ini. Sungguh menyayat hati kerana paparan bencana dalam CD tersebut diiringi dengan lagu nyanyian Ebiet G. Ade bertajuk 'Berita Kepada Kawan'. Saya paparkan di sini sedikit bait-baitnya:

Barangkali di sana
ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu kalah dan bangga
dengan dosa-dosa
atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Cuba kita bertanya pada
Rumput yang bergoyang
Semburan banjir lumpur di hadapan mata.
Bersyukurlah kerana  negara kita bebas daripada bencana alam. Betul juga kata Ebiet, lihatlah apa yang kita sumbangkan pada alam, jika merosakkan, maka rosaklah alam ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan