Sabtu, 28 September 2013

Ulasan Novel Dari Milan ke Maran

Pengulas: Rozida Ismail
Judul: Dari Milan ke Maran
Penulis: Norhayati Berahim
Bil Hal: 1040 ms
Harga: RM32.90 (S) RM35.90 (S&S)
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd

Akhirnya saya berjaya menyudahkan bacaan 'Dari Milan ke Maran'! Rasanya inilah novel yang paling tebal pernah saya baca setakat ini. Sebenarnya saya suka membaca karya Norhayati Berahim kerana beliau suka membawa tema dari luar negara. Banyak yang dapat dipelajari daripada novel ini, hal agama, politik, alam sekitar dan sebagainya. Banyak juga diceritakan pasal makanan, hingga tatkala saya berpantang di hospital, nama Bukit Terung pun boleh membuatkan saya terliur. Sesungguhnya penulis ini banyak membuat kajian ketika menghasilkan karyanya. Syabas atas kesungguhan itu. Mungkin juga ia terhasil daripada pengalaman sebenar penulis berada di luar negara kerana apa yang diceritakannya sangat hidup.

Bagi yang belum membaca novel ini, saya ceritakan sedikit sinopsisnya. Cerita berkisar pada seorang lelaki lembut yang memang gemar memakai pakaian wanita sehingga sanggup memakai kasut tumit tinggi berwarna pink ketika bercuti di Milan. Di sini beliau bertemu dengan seorang wanita sehingga membawa ke jinjang pelamin. Bagaimana mereka boleh disatukan? Bacalah buku ini sendiri, tidak adil kalau saya mendedahkan kesemuanya. Kadang-kadang saya tersenyum membaca tingkah Moon yang cerewet melampau tatkala menjadi suami. Saya terbayang, jika buku ini dijadikan tele-novela, pastinya lucu melihat tingkah Moon dan Sharmin di rumah sebagai suami isteri. Rasanya itulah episod yang dinanti-nanti oleh peminat untuk melihat kekecohan Moon. Siapa agaknya aktor yang sesuai menjadi Moon ya .. Mungkin watak itu boleh diberi pada Fahrin Ahmad atau Farid Kamil kerana mereka belum pernah memegang watak seperti itu. Tetapi di akhir cerita, Moon memang benar-benar menjadi lelaki sejati.


Keseluruhan novel ini disampaikan dengan baik maklum sahaja daripada penulis yang prolifik. Ceritanya lancar, tetapi ada sedikit keraguan kerana watak-watak dalam cerita ini semuanya bijak-bijak belaka walaupun Pak Mahad, bapa tiri Sharmin yang hanyalah petani. Beliau boleh bercakap tentang satu dapatan berdasarkan peratus. Selalunya seorang petani tidak mahu ambil kisah tentang peratusan. Mungkin itu petani bayangan penulis, mahu semua orang mengambil berat tentang apa sahaja yang berlaku, bukan sahaja di lingkungan kehidupannya. Kadang-kadang saya rasa, semua watak dalam novel ini adalah sama tahap pemikirannya. Kedua, watak Johan seperti tidak ada kesudahan. Apa yang berlaku padanya? Mungkin setelah melihat kegagahan Ismail mempertahankan Sharmin, dia mengundurkan diri tetapi dinyatakan dendamnya masih membara. Ketiga, bagaimana Chong Heng boleh memeluk Islam dan kemudian bertemu jodoh pula dengan adik Moon. Keempat, Muin pula boleh bertemu jodoh dengan June. Nampaknya, mudah sahaja jodoh mereka diatur, dalam lingkungan watak-watak utama sahaja. Kalau dalam drama atau filem, saya selalu membayangkan begini, "ooh .. nak save budget, ambil sahaja pelakon yang sama untuk menamatkan cerita." Saya harap jika novel ini dijadikan tele-novela nanti, sub-plot ini bolehlah diwujudkan bagi memperkemaskan cerita. Akhir sekali, suntingan atau pembacaan pruf yang tidak teliti sedikit mencacatkan bacaan. Banyak kesilapan ejaan dan ada ayat tergantung di penghujung bab. Ini sebenarnya kerja pre-press. Agaknya sudah terlalu tebal menjadikan mereka tidak perasan lagi akan kesilapan ejaan dan kehilangan ayat pada baris terakhir itu. Memang bukan mudah untuk menyunting dan membaca pruf karya yang tebal jika tidak penuh dengan kesabaran dan ketekunan. Apatah lagi jika mengejar deadline! Entah berapa lama mereka mengerjakan novel ini, baik penulis, penyunting, mahupun pre-pressnya. 

Mohon maaf jika ulasan saya menyentuh hati mana-mana pihak. Tetapi niat saya ikhlas, ingin membantu memperkemaskan karya. Jika novel ini diulang cetak, bolehlah dibetulkan dulu kesemua kesilapan pre-press itu. Mungkin orang lain tidak kisah, tetapi sebagai penerbit saya amat kisah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan