Jumaat, 13 September 2013

Tazkirah pagi Jumaat

Teks: Rozida Ismail

Salam Jumaat,
Hari ini berkesempatan menghadiri majlis solat hajat di sekolah anak sempena minggu peperiksaan yang bakal bermula tidak lama lagi. Selesai bacaan Yaasin, kami melakukan solat sunat dhuha, kemudian solat sunat taubat dan diakhiri dengan solat sunat hajat. Sebelum bersurai, ada pula majlis tazkirah atau lebih tepat dinamakan sebagai kata-kata motivasi daripada seorang penceramah yang khabarnya sahabat Ustaz Don Daniyal. Yalah, tak dapat Ustaz Don, sahabatnya pun jadilah ... asalkan ilmu yang dimiliki adalah sama.

Tazkirahnya disulami gelak ketawa para pelajar. Pandai ustaz ini mengawal audiensnya supaya tidak tertidur. Memang bukan mudah hendak membuat pelajar duduk mendengar ceramah agama selama 1 jam tidak berganjak ke mana-mana. Apatah lagi semua pelajar ini 'dipaksa' mendengar ceramah. Jika mereka diberi pilihan, saya percaya ruang solat di sekolah itu tidak akan penuh. Bila ustaz buat lawak, teringat pula saya pada pelawak Nabil. Lawaknya tidak dapat dibaca atau lebih senang cakap, tidak stereotype.

Mari saya kongsikan sedikit apa yang saya dapat hari ini secara ringkas. Anggaplah saya hadiahkan ilmu kepada anda sambil-sambil anda membaca. Sekurang-kurangnya saya memanjangkan pahala untuk ustaz dan juga para guru dan PIBG yang berusaha untuk menyampaikan ilmu ini kepada anak-anak kita.

Ustaz mengingatkan bahawa dalam usaha seharian, kita hendaklah menjaga hubungan kita dengan Allah SWT dan baginda Nabi SAW. Bagaimana menjaga hubungan itu? Dengan Allah, kita jagalah solat lima waktu. Jangan pula solat lima waktu tetapi wuduknya 3 kali sahaja sehari. Bermakna seperti 'menjamakkan' solat zuhur dengan asar dan solat maghrib dengan isyak. Yang sebenarnya kita melengah-lengahkan waktu solat sehingga mengambil satu wuduk untuk dua solat yang berlainan. Bohonglah jika selama hidup ini solat kita sentiasa perfect pada waktunya. Saya sendiri kadang-kadang terlajak juga apabila terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan terpaksa bersolat di penghujung waktu. Maka, buatlah solat sunat taubat. Ustaz kata, kita selalu berdoa minta macam-macam daripada Allah tetapi dengan Allah selalu pula kita berkira. Kata ustaz lagi, hendak mengingati baginda Nabi SAW pun mudah. Cukup sekurang-kurangnya kita berselawat dan hadiahkan baginda al-Fatihah selepas solat. Nabi SAW sentiasa mengingati umatnya sehingga ke akhir hayat baginda tidak lekang di bibirnya, "ummati, ummati, ummati ..."

Selain itu, ustaz juga mengingatkan supaya menjaga hubungan dengan ibu bapa, guru-guru, kawan-kawan dan alam sekitar. Untuk ibu bapa, selalulah doakan mereka dan sedekahkan al-Fatihah. Memang sebenarnya ibu bapa tidak pernah tidak mendoakan yang baik-baik untuk anak mereka. Guru juga perlu dihormati. Ustaz bagi contoh, Imam al-Ghazali juga pernah mengangkat seorang penyamun sebagai guru. Ini kerana penyamun itu mengingatkan dia tentang dosa berbohong (ketika hendak disamun). Setelah digoogle, saya terjumpa cerita penuh tentang hal ini di wikipedia:

"Setelah tamat belajar di Jurjān, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pun pulang ke Ţūs pada tahun 470 Hijrah. Dia telah mengikat nota-nota pelajarannya itu di dalam sebuah bungkusan dan kemudian telah bertolak bersama sebuah kafilah. Di tengah-tengah perjalanan, kafilah itu telah ditahan oleh sekumpulan penyamun yang telah merampas harta setiap anggota kafilah itu.
Ketika sampai giliran al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pula, setiap barang kepunyaannya telah digeledah dan dirampas oleh kumpulan penyamun itu. Ketika penyamun-penyamun itu menyentuh bungkusan nota-notanya, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah berkata, "Ambillah semua yang engkau mahu, tetapi jangan engkau ambil bungkusan ini."
Penyamun-penyamun itu pula telah menyangka yang bungkusan itu mungkin mengandungi harta-harta yang amat berharga. Mereka pun membuka bungkusan itu. Tetapi mereka hanya menjumpai beberapa helai kertas yang sudah bertulis. Mereka pun bertanya, "Apa ini?"
Al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah menjawab, "Ini adalah hasil titik peluhku. Kerananya, aku telah meninggalkan kampung halamanku agar aku dapat mendengar, menulis dan memperolehi ilmunya."
Seorang anggota kumpulan penyamun itu telah ketawa dan telah berkata, "Bagaimanakah engkau boleh mendakwa yang engkau telah memperolehi ilmunya? Andaikata kami rampas bungkusan ini, engkau akan kehilangan ilmunya. Ilmu yang tersimpan di dalam beberapa helai kertas bukanlah ilmu yang sebenar!"
Bungkusan nota-nota itu pun dikembalikan kepada al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī. Kata-kata daripada si penyamun itu telah menyebabkan al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī tersedar dan mengubah cara dia berfikir.
Beberapa tahun kemudian, ketika dia mengingati kembali peristiwa ini, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah berkata, "Kata-kata daripada lelaki itu sebenarnya adalah kata-kata yang telah digerakkan (yakni diilhamkan). Allah telah menggerakkannya untuk berkata dengan kata-katanya itu, agar aku dapat menerima petunjuk. Apabila aku sampai semula di Ţūs, aku telah bekerja keras selama tiga tahun, sehingga aku telah berjaya menghapal segala yang telah aku tulis."
Al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī juga telah berkata, "Sebaik-baik nasihat dan teguran yang telah menyebabkan aku mengubah cara aku berfikir, telah datang daripada seorang penyamun jalanan!"

Betapa hebatnya cara berfikir seorang yang positif! Ingin baca cerita penuh, di sini. Berbalik tentang tazkirah yang saya dengar pagi tadi, ustaz juga mengingatkan supaya menjaga hubungan dengan kawan-kawan dan alam sekitar. Jangan dizalimi haiwan dan tumbuh-tumbuhan kerana jika kita berbuat baik kepada mereka, mereka akan berzikir dan mendoakan mereka. Bayangkan jika dedaunan di pokok, burung-burung di udara mendoakan kesejahteraan kita. Ustaz akhirnya merumuskan tazkirahnya seperti berikut:
D - doa, doa adalah senjata orang mukmin
U - usaha, usaha dengan istiqomah
I - ikhtiar, berusahalah dengan mengharapkan bantuan daripada Allah
T - tawakal, berserahlah segala-galanya pada Allah Taala.

Alhamdulillah, hari ini Allah melapangkan waktu saya untuk mengikuti tazkirah ini. Terima kasih Allah. Saya mohon maaf seandainya ilmu yang saya kongsi hari ini longgar di sana sini. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan