Selasa, 8 Oktober 2013

Simpan Kira

Teks: Rozida Ismail

Ini pun salah satu istilah dalam perakaunan. Pernah dengar? Dalam bahasa Inggerisnya disebut book keeping. Ilmu simpan kira memang perlu ada dalam diri setiap usahawan, tidak kira sama ada usahawan kecil, sambilan atau yang baru-baru mencuba untuk berbisnes. Berapa ramai agaknya usahawan SOHO, WAHM, SAHM, mempunyai ilmu ini? Atau tidak ramai yang betul-betul mencatat apa sahaja yang dibelanjakan atau pendapatan mereka dalam satu buku?

Jika anda belum pernah berbuat demikian, mulakanlah hari ini juga. Catat semua perbelanjaan yang keluar untuk berbisnes, simpan semua resit belian dalam satu fail, rekodkan wang masuk dari mana-mana sumber. Selalunya usahawan mempunyai lebih daripada satu bisnes. Siapkan satu jurnal untuk merekodkan pendapatan setiap hari. Pendek kata, hasilkan satu rekod yang sistematik untuk bisnes kita.

Cara membuat simpan kira tidaklah begitu sukar. Anda tidak perlukan seorang akauntan untuk menyediakannya. Anda cuma perlu ada empat rekod setiap hari iaitu rekod belian, jualan, resit, dan pembayaran. Semua transaksi ini mesti dikemas kini setiap hari supaya mudah untuk anda mengesan bisnes mana yang paling menguntungkan dan mempunyai banyak permintaan. Kadang-kadang sesuatu bisnes memang nampak banyak permintaan berbanding yang satu lagi. Tetapi margin keuntungan kedua-duanya mungkin berbeza. Jadi berikan lebih fokus untuk mempromosi bisnes yang mempunyai margin lebih besar. Work smart, do not work hard!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan