Khamis, 10 Oktober 2013

Tip Menjaga Kesihatan Mata

Teks: Rozida Ismail

Baru-baru ini anak gadis saya mengadu kehilangan cermin mata di sekolahnya ketika menukar pakaian sukan. Hairan juga bagaimana cermin mata pun boleh hilang! Saya memberi tempoh seminggu untuk dia mencari cermin mata yang hilang itu melalui bantuan guru dan rakan-rakannya, tetapi nyata tidak ditemui. Oleh sebab 'power' cermin matanya sama dengan saya, maka saya memahami tahap kesukarannya melihat. Tetapi mujurlah kehilangan itu berlaku selepas dia mengambil peperiksaan.

Mahu tidak mahu, terpaksalah saya membawa dia ke optometrist untuk membuat cermin mata baharu. Biasanya saya membawa ke kedai cermin mata franchise terkemuka di negara kita tetapi mendengar nasihat teman saya yang berbangsa Cina, saya menukar ke kedai yang tidak ada rangkaian. Khabarnya lebih murah lagi. Benarlah, optometrist di kedai itu memang seorang pak cik tua, hampir 60 tahun umurnya. Layanannya seperti seorang bapa. Kata anak saya, cara pak cik itu menegur dan memberi nasihat persis arwah atuk (walaupun dia berbangsa Cina!). Rupa-rupanya 'power' penglihatan jarak jauh anak saya meningkat dari 350 ke 500! Jika tidak kerana cermin matanya hilang, pasti saya tidak tahu yang power matanya sudah bertambah. Cermin mata lama memang tidak sesuai digunakan lagi. Pak cik optometrist itu juga terkejut bagaimana pertambahannya begitu drastik kerana cermin mata lama dibuat awal tahun ini. Mungkin kerana habit anak saya yang suka membaca secara dekat. Saya kongsikan di sini bagaimana menjaga kesihatan mata mengikut optometrist ini.

Pertama, jarakkan mata dari bahan bacaan sekurang-kurangnya 1.5 - 2 kaki (lebih kurang 30 - 50 cm). Kedua, baca di tempat yang terang dan cukup pencahayaan. Ketiga, makan banyak sayur-sayuran. Dia juga menasihatkan untuk makan herba Cina iaitu gou qi zi sejenis red berry atau dikenali sebagai goji berry. Apabila saya google, sememangnya goji berry merupakan buah yang baik untuk memulihkan penglihatan yang kabur, rabun malam serta melambatkan berlakunya glaukoma dan katarak (selalu berlaku pada orang tua). Dalam perubatan Cina, penglihatan juga berkait dengan hati. Dengan memakan herba goji berry, secara tidak langsung turut menjaga kesihatan hati. Goji berry mengandungi kadar antioksida, lemak tak tepu dan asid amino yang tinggi. Rasa buah ini manis. Biasanya ia diletak dalam sup, di dalam bubur nasi atau boleh diminum dengan merendamnya dalam air panas selama setengah jam terlebih dahulu.
Goji berry baik untuk kesihatan mata. Gambar dari carian Google. 
Goji berry dijual di kedai ubat Cina dengan harga antara RM15 - RM50 sekilogram bergantung pada kualitinya. Buah ini juga boleh didapati dalam bentuk jus. Sangat penting bagi kita menjaga kesihatan mata kerana ia adalah pancaindera yang sangat berharga.






2 ulasan:

  1. salam, ada perubahan makan buah ini?

    BalasPadam
  2. Sy hari2 makan carrot,byk sayuran,makan suplement carotomax,makan vit A,makan goji berry.. Makin rabun je saya ni.kenapa ek??

    BalasPadam