Selasa, 2 September 2014

Cara Menyunting Buku Bergambar Kanak-kanak

Teks: Rozida Ismail

Entri kali ini mungkin dinanti-nantikan oleh mereka yang berminat dalam dunia penerbitan buku bergambar kanak-kanak. Suka saya mengumumkan bahawa buat julung kalinya Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY) akan mengadakan Kursus Penyuntingan Buku Bergambar Kanak-kanak. Mengapa kursus seumpama ini penting?

Pernahkah anda, ketika membaca atau membacakan buku cerita bergambar kepada anak-anak atau adik-adik, merasakan sangat mudah untuk membuat buku itu? Jika buku yang dibaca memberi kesan, anak atau adik anda suka membaca berkali-kali atau minta dibacakan buku yang sama sekali lagi, pastilah ada sesuatu pada buku itu, sama ada ceritanya atau ilustrasinya yang menarik perhatian. Mungkin juga gaya penceritaan anda yang mengesankan, siapa tahu!
Buku ini nampak mudah. Tetapi  penulis telah diminta membuat pembetulan storyboard-nya berkali-kali supaya ada cerita yang memberi kesan di hati kanak-kanak.
Menghasilkan buku cerita kanak-kanak nampak mudah, teksnya sedikit dan banyak gambar. Hakikat sebenarnya bukanlah semudah yang disangkakan. Banyak aspek yang perlu diambil berat. Jika mahu buku diterima di peringkat antarabangsa, menyediakannya juga perlulah dengan teliti. Banyak perkara tersirat yang tidak nampak dek mata kasar perlu diberi perhatian semasa menyunting buku kanak-kanak. Pemilihan bahasa, ilustrasi, font, design ... semuanya ada sebab dan musababnya. Bukan sekadar main letak atau agak-agak sahaja. Juga, bukan setakat tiru meniru dari buku yang diterbitkan di Amerika, Jepun atau Iran. Karyawan mereka memang terkenal dengan penerbitan buku kanak-kanak tetapi tidak semestinya buku mereka boleh dijadikan sebagai acuan kandungan kita.


Jika anda seorang penggiat dalam penerbitan buku kanak-kanak, datanglah ke kursus ini. Anda tidak perlu khuatir kerana para pembimbing adalah mereka yang sangat berpengalaman dalam penghasilan buku kanak-kanak dan banyak kali dijemput menjadi juri dalam pemilihan buku kanak-kanak peringkat antarabangsa. Saya sertakan di sini flyers untuk anda baca dan buat keputusan segera. Tempat terhad kepada 20 peserta sahaja.



2 ulasan: