Selasa, 29 Oktober 2013

Lagi tentang hobi

Teks: Rozida Ismail

Hari ini saya masih ingin bercerita tentang hobi. Kadang-kadang orang mempunyai hobi yang sama seperti orang lain, tetapi cara mereka mengapresiasi hobi itu yang berlainan. Di situlah timbul keunikan dan keistimewaannya. Baru-baru ini saya ke Kuala Terengganu. Ketika menaiki teksi dari lapangan terbang ke hotel, saya ternampak puluhan duit syiling pada cermin teksi tersebut. Pemandu teksi mengatakan bahawa duit syiling itu dari pelbagai negara. Bagus juga cara pak cik itu mengapresiasi hobinya mengumpul duit syiling dengan melekatkannya pada cermin kereta. Mudah dilihat oleh penumpangnya. Jika penumpangnya warga asing, pastinya mereka dengan rela hati memberikan duit syiling negara mereka pada pak cik itu.
Pelbagai jenis duit syiling pada cermin teksi ini menarik perhatian saya.
Saya perhatikan pada sesetengah bahagian, ada ruang kosong. Mungkin duit syiling itu jatuh, pada fikiran saya. Tetapi pak cik itu menjelaskan bahawa ruang itu sengaja dibiarkan kosong. Jika penuh, nanti tiadalah pelawat ingin memberi lagi, terang pak cik itu. Pandai juga pak cik ini main psikologi.

Sepanjang perjalanan, sempat juga saya berbual dengan pak cik itu tentang Air Terjun Sekayu yang popular di Kuala Terengganu suatu ketika dahulu kini sudah kurang dikunjungi kerana adanya virus kencing tikus. Katanya mungkin kencing tikus terkena pada tin minuman yang dijual kerana kita tidak sedar apa yang melekat padanya. Dia menasihati supaya membasuh semua tin minuman atau makanan sebelum dibuka supaya makanan itu benar-benar bersih luar dalamnya. Betul juga kata pak cik .. Nasihat yang sangat berguna untuk diamalkan oleh semua ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan