Ahad, 27 Oktober 2013

Sutera untuk dijual

Teks: Rozida Ismail

Sejak kecil saya sangat suka bergaya. Siapa yang tidak ingin kelihatan cantik? Kita tidak perlu barang berjenama atau pakaian mahal untuk bergaya. Apa yang perlu ialah gaya itu kena pada tempatnya. Jika ingin bergaya, bolehlah suai padan pakaian yang ada supaya kita tidak kelihatan sama hari-hari. Begitulah yang terjadi ketika saya masih bersekolah dahulu. Saya tidak suka mengenakan pakaian yang sama setiap hari (kecuali baju sekolah). Pernah ketika pergi kelas tambahan, saya menggayakan baju yang bertali halus. Keesokan harinya ramai kawan perempuan sekelas memakai baju sedemikian. Pada hari yang lain pula saya mengenakan baju kurung dengan kain batik. Esoknya ramai yang ikut memakai baju kurung. Tidak pula saya sangka cara saya berfesyen akan menjadi ikutan ketika itu.

Perasankah anda apabila membeli pakaian, kita sering memilih warna yang sama iaitu warna kegemaran kita. Cuba buka wardrobe, adakah pakaian anda pelbagai warna atau warna yang hampir sama sahaja? Memilih warna kegemaran sering terjadi pada saya. Sebab itu saya tiada masalah jika membeli tudung tanpa membawa baju baru. Saya boleh mengagak warna yang bagaimana kena dengan baju kerana saya akan memilih warna kegemaran yang sedap dipandang mata.  Untunglah zaman sekarang ada dijual tudung tiga lapisan warna. Lebih mudah untuk suai padan dengan lebih banyak baju.

Tentang pakaian, saya sangat obses pada sutera. Saya sangat sukakan sutera crepe kerana kainnya sejuk dan berkualiti. Lebih-lebih lagi sekarang bunga pada sutera dilekatkan batu-batu swaroski bagi menaikkan serinya dan menambah elegan pada si pemakai. Sutera sesuai digayakan di majlis-majlis rasmi kerana nampak eksklusif. Ada orang tidak suka memakai sutera kerana malas hendak menggosok. Sebenarnya menjaga sutera tidak susah. Saya mencuci sutera dengan sabun yang sesuai dengan fabrik sutera. Kemudian dijemur dalam bilik air sahaja kerana cahaya terik boleh cepat memudarkan warnanya. Lagipun sutera cepat kering. Apabila menggosok, renjis sedikit dengan air supaya kedutannya mudah diluruskan. Oleh sebab sutera ialah pakaian eksklusif, maka kita hanya memakai sekali-sekala. Jadi apa salahnya beri sedikit masa untuk pencucian.

Ini adalah sutera pilihan saya. Designnya memang cantik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan