Ahad, 23 Februari 2014

Mudahnya untuk Berjaya

Teks: Rozida Ismail

Selama ini kita tidak pernah diajar bagaimana hendak menyusun jadual kehidupan sebagai pelajar. Kalau ada pun dulu-dulu, kita diminta membuat jadual sendiri berdasarkan apa yang patut dibuat sebaik bangun tidur sehinggalah kita hendak tidur semula. Kita diajar membaca doa makan, doa sebelum belajar dan sebagainya. Tetapi kita tidak pernah diajar cara pemakanan terbaik dan bagaimana teknik mengingat dan belajar dengan betul. Apabila sudah dewasa kita mencari segala-galanya sendiri. Malah ada antara kita yang tidak tahu langsung amalan seharian seharusnya mengikut sunnah. Setiap orang diberi kelebihan tersendiri dan jika diasuh dengan cara yang betul nescaya lebih ramai personaliti terbilang dapat dilahirkan.
Buku Mudahnya Untuk Berjaya merupakan modul amalan belajar SBP yang ditulis oleh
guru kaunseling SBP dan pensyarah UPSI.
Buku Personaliti Terbilang: Mudahnya Untuk Berjaya merupakan Modul Amalan Kemahiran Belajar yang diamalkan oleh pelajar SBP dan diolah semula menjadi sebuah buku oleh panel penulis SBP dan UPSI. Pelbagai aspek digariskan sebagai panduan pelajar untuk diamalkan dalam kehidupan seharian. Antara aspek yang disentuh ialah pengurusan diri, masa dan stres. Pelajar juga diperkenalkan dengan karakter diri yang berbeza dan cara belajar yang sesuai mengikut karakter diri masing-masing. Seterusnya pelajar juga diajar bagaimana untuk berkomunikasi sama ada secara formal atau pun tidak formal. Teknik belajar, mengambil nota dan mengingat juga diperincikan dalam buku ini. Akhir sekali, pelajar juga didedahkan dengan cara pembelajaran berkesan, yang dilengkapi dengan peta pemikiran i-think dan kemahiran berfikir aras tinggi seperti mana yang ditekankan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.

Saya berasakan buku ini amat penting dimiliki oleh setiap pelajar sebagai panduan mereka menjalani kehidupan seharian. Apatah lagi pada masa kini ibu bapa kebanyakannya bekerja dan tidak sempat melihat atau mengajar cara terbaik untuk anak-anak belajar. Malahan kita juga sebagai ibu bapa mungkin tidak pernah terfikir untuk mencari kaedah yang sesuai sebagai panduan kepada mereka. Buku ini bukanlah sebuah buku motivasi tetapi lebih kepada peraturan yang ideal untuk dilalui oleh seorang pelajar mengikut karakter dan personaliti masing-masing.

Buku setebal 160 muka surat ini disampaikan dalam format yang ringkas, santai dan sarat visual berwarna warni. Ia amat sesuai dengan gaya pembacaan remaja yang lebih menekankan visual berbanding teks yang sarat. Harganya cuma RM15 senaskhah dan hanya boleh didapati dari Cerdik Publications Sdn Bhd (Tel: 03-56379044 atau email inquiry@cerdik.com.my).










5 ulasan:

  1. tq for sharing.. nanti saya nak g cari lah.... mm kat kedai buku ada tak?? or boleh beli dari mana yer selain dari publisher tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo cik azue nak kena beli online atau nak kena order dengan puan ya>?

      Padam
  2. Nnt Cerdik akan letak online. Boleh beli kat situ www.cerdik.com.my

    BalasPadam