Selasa, 12 November 2013

Dato' Lat

Teks: Rozida Ismail

Gaya seorang kartunis yang sentiasa ceria. Gambar koleksi MyIPO
Siapa boleh cam orang dalam gambar di atas? Mungkin hari-hari anda tengok kartunnya di surat khabar, di TV (dalam rancangan kartun 'Kampung Boy'), di bill board dan sebagainya. Tapi wajahnya amat jarang dilihat. Sudah berpuluh tahun Dato' Lat melukis kartun. Katanya sejak tahun 1964 lagi (hampir 50 tahun!). Ketika itu beliau masih di bangku sekolah. Kartunnya yang pertama keluar di majalah dan dia mendapat bayaran RM25. Bayaran itu sangat banyak untuk zaman itu. Ceritanya, dia menunaikan cek di bank bersama ibu dan adiknya dan kemudian menggunakan duit itu untuk menonton wayang. Tetapi yang menimbulkan kelucuan ketika bercerita ialah bagaimana dia ditahan oleh jaga dan office boy bank ketika menunaikan cek tersebut. Untuk membaca kisah Dato Lat, bolehlah rujuk pada wikipedia.

Dato Lat ialah seorang kartunis yang amat berjaya di Malaysia. Bayangkan, lukisan kartunnya yang unik mudah dikenali dan tidak ditiru sesiapa. Hebatnya Dato Lat kerana lukisannya mampu terjual menjadi suatu jenama yang cukup popular sehingga dibawa terbang ke Manchester!
Nampak tak lukisan kartun Dato' Lat pada kapal terbang Air Asia ini? Gambar ini diambil dari wikipedia, oleh sebab terlalu kecil maka saya besarkan saiznya. Kerana itu, ia agak kurang jelas.
Kehebatan kartun Dato' Lat ialah kerana ia menampilkan jati dirinya sendiri. Kisah-kisah yang dipaparkan dalam kartunnya ialah situasi semasa yang boleh diterima oleh semua golongan masyarakat. Inilah sebab sebenar mengapa kartun Dato' Lat sentiasa melekat di hati semua orang. Dia menyentuh isu semua bangsa membuatkan kita saling mengenali antara satu sama lain. Selain anugerah tertinggi dengan gelaran Dato' daripada Sultan Perak, saya rasa Dato' Lat sesuai dijadikan icon 1Malaysia. 

Kenapa saya bercerita tentang Dato' Lat? kerana baru-baru ini saya berpeluang mendengar ceramahnya. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya mendengar ceramah daripada Dato' Lat, malah saya pernah berbincang secara berhadapan dalam satu mesyuarat. Apa yang saya dapat rumuskan tentang individu yang berjaya di peringkat antarabangsa ialah kecekapan mereka menggunakan bahasa Inggeris. Jika kemahiran berbahasa ada pada seseorang maka akan mudahlah dia dibawa ke peringkat yang lebih jauh. Fikir-fikirkan ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan