Sabtu, 30 November 2013

Tapai Pulut

Teks: Rozida Ismail



Sekali ini teringin pula berkongsi resipi tradisional. Saya tidak pasti adakah orang zaman sekarang masih sukakan tapai pulut. Di kampung saya, permintaannya masih ada. Emak saya seorang yang pakar dalam penyediaan tapai pulut. Setiap kali ada majlis kenduri atau perkahwinan, emak akan sibuk menyiapkan tempahan tapai pulut. Ini kerana tapai pulutnya memang manis dan sedap. Tetapi emak tidak berniaga, hanya suka-suka membantu jiran-jiran. Jadi dia hanya mengambil modal dan upahnya terserah kepada pelanggan. Ipar saya mempelajari resipinya dari emak dan berniaga secara kecil-kecilan. Sambutannya memang menggalakkan.

Walau bagaimanapun, membuat tapai bukanlah semudah resipinya. Kadang-kadang tidak menjadi, yakni pulutnya keras, tapai masam atau rasanya tidak manis. Pernah juga cubaan emak tidak menjadi, mungkin kerana raginya tidak bagus. Emak memilih ragi seketul-seketul, bukan yis yang dijual di kedai. Selalunya dia mendapatkan bekalannya di pasar tani. Di sini saya sertakan resipi emak, jika anda mahu mencuba.

Resipi Tapai Pulut

Bahan-bahannya:
1 kg beras pulut
Ragi sebesar ibu jari

Cara-caranya:
1. Tanakkan pulut. Kaut ke dalam dulang, ratakan dan sejukkan.
2. Hancurkan ragi dalam penapis teh, dan tabur pada pulut.
3. Kaup dan balikkan pulut. Taburkan ragi sekali lagi. Ulangi proses yang sama hingga ragi habis.
4. Pindahkan pulut ke dalam bekas bertutup dan peram selama 3 hari dalam suhu bilik.
5. Apabila tapai telah menjadi, bolehlah dipindahkan dalam peti sejuk.
Tapai ini saya nikmati di sebuah restoran. Sedap! Kerana itu saya teringatkan air tangan emak dan bila balik kampung, terus bertanyakan tentang rahsia tapainya. 
Teringin pula nak berniaga tapai emak. Jika anda ingin mengadakan majlis dan mahu menempahnya, bolehlah hubungi saya ya.. tetapi di sekitar Lembah Klang sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan