Isnin, 8 Julai 2013

Ceramah Kerjaya di SMK Seri Tasik, Kuala Lumpur

Baru-baru ini SMK Seri Tasik menjemput syarikat tempat saya bekerja untuk mengadakan 'Editorial Workshop'. Tetapi selepas berbincang dengan gurunya, mereka bersetuju untuk menukar kepada ceramah kerjaya sahaja. Saya dengan rela hati menawarkan diri untuk menyampaikan ilmu dalam bidang penerbitan kerana saya yakin, berdasarkan pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang ini dan melihat dunia penerbitan secara keseluruhannya, saya layak menyampaikan ceramah itu kepada pelajar sekolah. Saya tahu mereka mungkin tak tahu apa-apa berkaitan dunia penerbitan. Yang pasti, mereka 'dipilih' untuk menghadiri ceramah tersebut. Juga, sejak kebelakangan ini saya memang suka membuat kerja-kerja sosial. Berkongsi ilmu satu daripadanya. Apatah lagi pelajar di situ menurut gurunya 98% Melayu. Bangsa saya juga.

Pelajar yang mengikuti ceramah saya. Tahniah & terima kasih kerana hadir.

Saya dulu pun memang tak ada idea langsung dengan kerjaya dalam bidang penerbitan ni. Apabila sudah terlibat dalam bidang ini, saya tidak menoleh ke belakang lagi. Saya bersyukur kerana Allah memberi laluan terus kepada saya.

Apa yang saya kongsikan dengan pelajar itu ialah tentang tugas editor, jenis-jenis editor, sifat-sifat yang mesti ada dalam diri seorang editor serta jawatan dan jabatan dalam  sesebuah rumah penerbitan. Saya mengupas secara teori berdasarkan tesis Masters saya dan secara praktikalnya dari apa yang saya buat. Saya tidak memberi begitu banyak kerana rasanya apa yang saya berikan sudah cukup banyak untuk seorang pelajar yang baru hendak mengenali kerjaya dalam bidang penerbitan ini. Itupun belum masuk bab kerjaya dalam sebuah syarikat percetakan. Kadang-kadang orang terkeliru antara penerbit dan pencetak. Beruntunglah pelajar ini kerana mendapat pendedahan awal. Harap-harap ada yang berminat untuk berkecimpung dalam dunia penerbitan ini.

Yang saya terlupa hendak nyatakan ialah sebenarnya saya sukakan kerjaya ini dan kerana itu saya masih dalam dunia ini. Jika bersara pun, saya ingin terus menyumbang dalam bidang penerbitan.

Menerima penghargaan daripada Puan Pengetua. Terima kasih banyak-banyak.
Jika ada yang berminat hendak mengetahui tentang kerjaya dalam bidang penerbitan, bolehlah panggil saya ;)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan