Isnin, 15 Julai 2013

Jahit suka-suka

Salam,
Ini entri pertama saya sebagai tukang jahit. Sebenarnya kerja menjahit ni mula diperkenalkan oleh cikgu-cikgu saya sejak di sekolah rendah lagi. Tetapi saya terlupa pula nama cikgu tu, cuma yang saya ingat salah seorang daripadanya Cikgu Aminah Rohana (sebab namanya sedap, itu yang ingat). Mula-mula mereka ajar jahit sulam, silang pangkah dan macam-macam lagi. Entah kenapa saya suka pulak pada kerja-kerja tangan yang selalunya orang anggap sukar. Minat melahirkan bakat. Masuk sekolah menengah, ada pula kelas jahitan dalam subjek Ekonomi Rumah Tangga. Menjahit ok, tapi memasak saya kurang pandai sebab tidak expose sangat dengan kerja-kerja dapur. Mengait pun saya belajar. Tapi dalam banyak-banyak seni jahitan, saya memang suka membuat baju. Seni jahitan lain saya kurang minat sebab lambat nak siap. Cross-stitch saya yang berukuran 2.5 x 3 kaki memakan masa tiga tahun untuk disiapkan. Itupun sebab adik saya campur tangan. Kalau tidak mungkin hingga kinilah projek tu terbengkalai.
Inilsh cross stitch yang bertahun nak siap tu ..
Seperti yang saya katakan, saya suka menjahit baju. Mungkin bakat warisan dari emak saya yang pandai menjahit. Tapi emak pandai jahit sulam goyang mesin, ala-ala sulaman Rosmah yang dekat Bukit Tinggi, Sumatera tu .. Bab sulaman tu memang saya surrender. Tak pandai langsung walaupun pernah cuba-cuba belajar dengan emak.

Bab menjahit baju ni bolehlah dikatakan saya pakar juga. Lebih-lebih lagi memmbuat baju kurung pesak dan baju kurung moden. Masa menunggu keputusan SPM saya masuk kelas menjahit. Dalam tempoh sebulan saya belajar banyak patern baju ~ kurung moden, kebaya, kemeja. Silibusnya saya yang tentukan sendiri. Kakak yang mengajar tu menyerahkan kepada saya, nak belajar buat baju apa? Yurannya sangat murah, cuma RM10 (masa tu ... lama dulu!). Tetapi saya cuma sempat belajar sebulan sahaja. Banyak juga baju yang saya hasilkan. Itu yang seronok, belajar buat baju boleh pakai baju baru selalu! Bila masuk ITM, saya memang ada banyak koleksi baju sebab boleh reka dan jahit sendiri. Bila sudah bekerja, saya sudah boleh mengambil upah menjahit untuk rakan-rakan sepejabat. Banyak juga tempahan yang diterima kerana upahnya murah saja, cuma RM20 sepasang untuk dewasa dan RM10 untuk kanak-kanak. Saya tak pro, sebab tu upahnya murah padahal dah boleh letak harga RM30. Tetapi dari situlah saya membina kemahiran menjahit. Pernah saya tidur hanya 2 jam kerana menyiapkan tempahan untuk raya dan besoknya bangun untuk bekerja. Dan menjahit pada malam raya memang sudah menjadi lumrah ketika bujang. Selalunya baju saya sendirilah yang siap last minute tu ...;)

2 ulasan:

  1. Projek jahit silang pangkah saya pun ada juga yg nampak mcm nak terbengkalai... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena kuatkan semangat Pn Zurainny..

      Padam