Sabtu, 14 September 2013

Bengkel Penulisan Buku Bergambar

Teks: Rozida Ismail

Hari ini berlangsung dua bengkel penulisan buku bergambar serentak di dua lokasi yang berbeza. Saya terlibat dalam kedua-duanya secara langsung dan tidak langsung. Secara langsung bermakna saya antara yang mengendalikan bengkel tersebut. Secara tidak langsung bermaksud saya hanya menjadi panel penilai dan editor buku tersebut.

Tujuan kedua-dua bengkel adalah untuk mengasah bakat yang terpendam dalam individu sama ada dalam bidang penulisan mahupun bidang ilustrasi. Daripada bengkel tersebut saya dapat lihat ada dua keadaan. Semua peserta sangat bersemangat hendak menghasilkan karya masing-masing. Semangat dilihat dari sudut membina karya dan juga membuat ilustrasi. Mula-mula pening untuk memerah idea. Bila sudah dapat idea, kenalah membina skrip. Dari skrip disusun pula mengikut muka surat. Kemudian membina storyboard. Beberapa kali berbengkel dan berjumpa dengan pembimbing akhirnya nampak keghairahan itu semakin menurun. Mungkin kerana terpaksa membetulkan karya beberapa kali. Memang bukan mudah sebenarnya menulis buku kanak-kanak. Kita terpaksa berfikir cara kanak-kanak. Jangan berfikir secara orang dewasa. Apa yang kita fikir kanak-kanak suka tidak semestinya tepat. Selalunya kita melihat dari sudut bahasa dan ilustrasi. Tetapi kanak-kanak melihat cerita dan karektor dalam buku yang dibacanya. Kanak-kanak juga sering bertanya, kenapa itu, kenapa ini. Jadi, watak dan karektor mestilah selari dan konsisten dari mula sampai akhir. Jangan dari awalnya watak kelihatan gemuk tetapi di penghujung cerita sudah menjadi kecil dan kurus (kecuali ada sebab-sebab tertentu yang membuatkan dia berubah).

Nasihat saya, jika hendak menulis buku kanak-kanak, bergaullah dengan kanak-kanak. Lihat cara mereka bermain, berfikir dan bertanya. Itulah sebenarnya menjadi kegemaran mereka. Jangan menjadi orang dewasa dalam dunia kanak-kanak. Jika menulis, tulislah ikut gaya bahasa kanak-kanak, iaitu ayat tidak terlalu panjang. Bahasa yang digunakan biarlah yang mudah kerana tujuan awal membuat buku bergambar kanak-kanak ialah untuk menarik minat mereka membaca. Apabila mereka sudah lancar membaca, berilah buku yang lebih banyak teks. Barulah bacaan menjadi seronok. Untuk permulaan, tema yang dibawa janganlah terlalu berat. Jika tema yang diketengahkan membuatkan kanak-kanak terpaksa berfikir, mungkin mereka cepat jemu dengan buku itu. Yalah, baru hendak belajar membaca sudah diasak dengan tema yang berat. Pada peringkat awal, berikan tema yang ringan, lucu, dan gembira supaya mereka seronok membaca. Sebaiknya buatlah sedikit 'pilot study'. Beri buku yang telah ditulis dan diilustrasikan itu kepada kanak-kanak yang sesuai dengan umurnya. Jika kategori buku bawah 7 tahun, mintalah anak atau adik di sekolah tadika membacanya. Jika dia suka, teruskan mewarna buku itu. Jika tidak, pasti ada yang tidak kena dengan karya kita.

Sekian, selamat berkarya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan