Selasa, 24 September 2013

Tip untuk memulakan perniagaan

Teks: Rozida Ismail

Dalam entri yang lepas, saya tekankan bahawa untuk memulakan perniagaan kita perlu ada mentor. Namun, sebaik-baik perniagaan yang dijalankan ialah perkara yang dekat dengan kita dan apa yang kita suka buat. Ini bermaksud menjadikan hobi sebagai satu daripada punca pendapatan. Sekiranya anda masih bekerja dan masih seronok bekerja, apa kata teruskan hobi anda sambil menjadikan ia satu punca pendapatan 'main-main'.  Dalam erti kata lainnya, pendapatan dari hobi itu bukanlah segala-galanya sehingga anda tidak tidur dan makan kerana menyiapkan kerja. Pendapatan dari hobi ini umpama menerima tempahan dan pelanggan membayar masa dan bahan yang terpaksa ditanggung untuk menyiapkan tempahan tersebut. Selain cukup untuk menampung masa, bahan dan sedikit upah, anda juga akan mendapat lebih daripada itu, iaitu membina kemahiran berdasarkan hobi, menepati deadline, dan kemahiran berunding.

Lebih mudah jika saya mengambil contoh. Saya sangat suka melukis potret hitam putih ketika masih bersekolah dahulu. Kawan-kawan sering memuji hasil kerja saya. Apabila ada masa terluang, saya akan melukis potret artis. Akhirnya mereka menempah lukisan dari saya dengan bayaran RM10 untuk satu potret bersaiz 'drawing block'. Modal saya hanya drawing block dan pensel 2B hingga 6B.  Pada tahun 80an, nilai itu sebenarnya sudah cukup besar. Dibandingkan sekarang, satu karikatur hitam putih sebesar itu dikenakan upah RM20 sahaja. Tetapi harga potret pada masa sekarang mungkin sekurang-kurangnya RM100 sebab lukisan potret lebih halus dari karikatur. Dalam pada menyiapkan tempahan itu, saya belajar erti deadline dan membina kemahiran melukis. Kemahiran berunding pula didapati ketika menerima tempahan. Kita seharusnya berunding tentang masa, kerana asasnya adalah hobi dan berunding tentang harga. Masukkan elemen 'masa kecederaan' ketika berunding. Manalah tahu, lukisan yang biasa boleh disiapkan dalam tempoh seminggu tidak dapat disiapkan pula atas sebab-sebab terlalu banyak kerja rumah yang diberi guru, kerja persatuan atau assignment istimewa yang diberi oleh ibu bapa. Jika pelanggan boleh bertolak ansur dengan masa maka bolehlah diterima tempahan tersebut. Jika tidak, janganlah menjerat leher pula. Ingat, kita melukis kerana hobi yang sepatutnya dilakukan ketika masa terluang sahaja. Tugas utama yang patut didahulukan ialah sebagai pelajar.
Sudah berpuluh tahun tidak mengasah skil. Bila dicuba-cuba semakin seronok pula.
Sketch ini mengembalikan nostalgia ketika zaman persekolahan saya.
Sekiranya hobi ingin dijadikan aset, tidak salah jika menggilap lagi bakat dengan menyertai kelas secara profesional. Keluarkan sedikit belanja untuk mendapatkan ilmu secara formal. Dengan itu kita akan pelajari pelbagai teknik dan peralatan yang dapat membantu meningkatkan lagi kehalusan seni yang dimiliki. Mungkin suatu hari nanti bakat itulah yang akan membantu apabila kita tiba-tiba kehilangan kerja. Siapa tahu... Kita tidak pernah terlewat untuk mempelajari apa pun ilmu. Usahlah khuatir jika menjadi pelajar 'senior' di mana- mana kelas. Kerana saya juga adalah pelajar paling senior di kelas yang saya ikuti sekarang yang murid-muridnya kebanyakannya adalah pelajar sekolah. Tiada istilah malu apabila menuntut ilmu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan