Isnin, 16 September 2013

Strok dan Transfer Factor

Teks: Rozida Ismail

Semalam saya pergi melawat seorang kenalan yang diserang mild stroke. Penyakit kalau nak datang, tiba-tiba sahaja. Usianya masih muda, baru masuk 40 tahun. Kenalan ini tidak menyangka bahawa apa yang dialaminya ialah simptom strok. Pada mulanya dia terasa sebelah badannya begitu berat walaupun dia tidak membawa apa-apa barang. Lantas dia pergi menemui doktor di sebuah hospital pakar swasta. Alangkah terkejutnya apabila dimaklumkan oleh doktor bahawa dia sudah mengalami strok! Alhamdulillah, dia tidak rebah di mana-mana. Maksudnya dia masih aktif berjalan sendiri.

Punca strok rupanya pelbagai, bukan setakat akibat tekanan darah tinggi sahaja. Dalam bahasa mudah, jika darah tidak sampai ke otak, maka strok mungkin terjadi dan keadaan ini selalunya disebabkan kerana arteri (pembuluh darah) tersekat di mana-mana oleh protein tinggi atau kolesterol. Perkara ini mengambil masa untuk berlaku, bertahun-tahun lamanya. Faktor yang biasa menyebabkan strok selain tekanan darah tinggi ialah kencing manis, kolesterol tinggi, diet tidak seimbang dan stress. Hmm ... kita tidak tahu, rupa-rupanya aktiviti dalam badan ini begitu aktif. Sedar tak sedar, sudah terkena penyakit. Kerana itu kita sering dinasihatkan menjaga pemakanan. Betullah bak kata pepatah, kita adalah apa yang kita makan. Kita yang pilih. Jika terlalu mengikut nafsu makan, maka tidak hairanlah pelbagai penyakit menyinggahi tubuh kita kerana kegagalan fungsi salah satu sistem dalam badan. Sebenarnya kita boleh makan apa sahaja asalkan halal, tetapi mestilah seimbang.

Saya lantas teringat tentang Transfer Factor dan minta dia mencubanya. Dari apa yang saya dengar, hospital tersebut juga menjual supplemen yang sama (cuma harganya berkali ganda mahalnya). Rupa-rupanya adik ipar beliau juga menyarankan supplemen tersebut kerana anaknya yang menghidap leukemia telah mengambil Transfer Factor. Anak itu ada dibawa bersamanya ketika melawat kenalan saya tadi. Saya lihat kanak-kanak itu begitu aktif, badannya sihat dan semangat. Kata si bapa, dua tahun lepas anaknya terpaksa menjalani kemoterapi tetapi kini selepas mengambil Transer Factor, alhamdulillah anak itu tidak perlu lagi menjalani rawatan tersebut. Saya kagum dengan kenyataan ini. Ini benar-benar testimoni secara 'live' dan bukan momokan iklan. Tambah si ibu pula, seorang doktor yang menyarankan beliau memberi Transfer Factor kepada anaknya itu.
Pelbagai produk Transfer Factor, ada yang dibuat khusus mengikut citarasa kanak-kanak.
Produk Transfer Factor ini mungkin agak mahal bagi sesetengah orang, tetapi apa pun penyakit pasti memerlukan perbelanjaan yang besar untuk memulihkannya. Lebih baik kita berbelanja sedikit supaya penyakit yang dideritai tidak melarat. Jika sudah melarat, banyak masa, tenaga dan perbelanjaan untuk rawatan diperlukan.

Berbalik pada strok, jika seseorang mengalami tanda-tanda seperti di atas, sebenarnya ada 3 cara mudah untuk mengesan sama ada dia mendapat serangan strok (simptom strok):
1. Minta dia senyum dengan menampakkan giginya. Jika mukanya herot, itu tanda-tanda awal. Kaedah ini 74% berkesan.
2. Minta dia pejamkan mata dan angkat kedua-dua tangan ke paras dada selari. Kira sampai 10. Tangannya akan jatuh dengan cepat jika dia diserang strok. Kaedah ini 97% berkesan.
3. Ungkapkan satu ayat dan minta dia ikut kata-kata anda. Jika dia payah menyebutnya, suaranya bertukar atau lupa perkataan mudah, bermakna ada simptom strok. Kaedah ini 96% berkesan.

Peringatan ini buat diri saya dan anda semua yang saya sayangi, jaga kesihatan. Buat pemeriksaan kesihatan berkala. Cuma, dalam berjaga-jaga itu kita juga masih terkena. Allah Maha Mengetahui, setiap yang diturunkanNya pada kita pasti ada sebab-sebab tertentu. Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan