Sabtu, 21 September 2013

Recycle! Save the environment.

Teks: Rozida Ismail

Pemanasan suhu global, penipisan lapisan ozon, penebangan hutan, pembakaran terbuka.. semuanya berkait rapat menyumbang pada persekitaran pada masa hadapan. Sudah terlalu banyak kita pelajari dan kita didedahkan supaya menanam sikap jangan membazir dan amalkan kitar semula dalam kehidupan seharian. Kita mungkin tidak sedar bahawa kadang-kadang sikap 'tidak apa' atau 'sikit saja' itu akan membawa petaka besar pada anak cucu kita nanti. Mungkin hidup kita tidak panjang untuk menyaksikan apa yang bakal berlaku. Tetapi kesedaran hari ini dapat mengubah keadaan hari esok.

Bagaimana kita dapat menyumbang sedikit kepada penjagaan alam sekitar? Save and recycle. Mudah sahaja, bukan? Kadang-kadang orang melabel seseorang yang banyak menyimpan dan mengitar semula barang-barang terpakai ini dengan istilah kedekut. Kedekutkah kita jika menggunakan semula diari 2009 yang tidak habis ditulis (sebab kadang-kadang kita bersemangat awal tahun sahaja, masuk bulan ketiga, dah malas nak tulis ... biasa buat?) atau yang langsung tidak bertulis (kerana mempunyai lebih daripada satu diari yang didapati percuma). Jika ada buku latihan anak-anak yang tidak habis dipakai tahun lepas, jangan dibuang. Koyakkan bahagian terpakai, jual pada tauke 'surat khabar lama ...' (baca berlagu!). Bahagian yang masih boleh digunakan itu diberi semula pada anak untuk dia buat langkah kerja matematik yang tentunya menggunapakai banyak kertas. Usah belikan writing pad atau kertas kajang baru untuk sekadar membuat latihan. Jika ada handphone atau peranti mudah alih, gunakan sahaja untuk mencatat nota. Nota sekadar untuk mengingat. Apabila sudah digunakan, padam dan masukkan pula entri lain.

Saya masih ingat, semasa kecil arwah moyang saya selalu menyimpan barang lama yang masih boleh dipakai. Beliau akan menggunakannya sehingga masuk kategori tidak boleh digunakan langsung. Kami memang menganggapnya kedekut. Arwah moyang orang kampung. Tiada siapa pun kisah apa yang beliau gunakan. Kerana itu jika seliparnya rosak sebelah, dia akan menyimpan yang sebelah lagi. Seliparnya memang selalu tidak berpasangan yang sama. Betul juga, siapa kisah jika memakai selipar lain sebelah sekadar untuk menyapu halaman rumah?
Malukah anda memakai selipar lain sebelah di kamar mandi sahaja?
Jika minda kita diasuh dengan rasa 'kedekut bertempat', saya rasa banyak yang boleh kita kitar dan guna semula di rumah. Jika suka sangat membuang, kadang-kadang barang yang masih baik pun kita buang. Mungkin niat asal untuk mengemaskan ruang rumah. Tetapi lama-kelamaan kita tidak sedar kita sebenarnya membazir. Apa-apa pun, kenalah kreatif. Bak kata slogan kitar semula, fikir dulu sebelum buang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan