Rabu, 25 September 2013

Bekerja atau Menjadi Suri Rumah?

Teks: Rozida Ismail

Sebaik lulus daripada universiti, kolej atau lepasan sekolah menengah sekali pun, ramai yang sudah bersedia untuk memasuki pasaran kerja. (Dalam entri ini saya khususkan pandangan pada kaum wanita sahaja kerana tajuknya demikian rupa. ) Tidak ramai orang kita yang mahu memulakan perniagaan sendiri walhal itulah yang paling mudah dilakukan pada masa kini. Statistik pengangguran terkini menunjukkan negara menghadapi 3% pengangguran. Sepatutnya tidak berlaku demikian kerana peluang pekerjaan begitu banyak di negara kita. Hanya, jangan terlalu memilih kerja. Saya tidak pasti, 3% itu dari kategori mana, lepasan sekolah atau kolej/universiti. Dek kerana terlalu banyak kerja dan kurang pekerja tempatan, kita terpaksa mengangkut pekerja luar bagi memenuhi sektor buruh. Ini bermakna tahap pendidikan orang kita semakin tinggi. Tetapi seharusnya kitalah yang menjadi tuan di negara sendiri. Jangan ada pula penduduk tempatan yang terpaksa bekerja dengan kaum pendatang pula. Manalah tahu, takut terbalik pula kerana selalunya pendatang sangat kreatif dan berdaya saing yang tinggi akibat tekanan hidup. Berapa banyak saya lihat kedai-kedai runcit di sekitar tempat tinggal saya dimiliki oleh orang Indonesia. Mereka pandai berniaga. Malahan pernah juga tapak kedai tersebut diusahakan oleh orang Cina, tetapi gagal.

Berbalik pada topik hari ini, memang ramai siswazah dan lepasan sekolah hari ini yang keluar mencari kerja untuk mendapatkan pengalaman. Itu tidak salah. Apabila bekerja, anda nampak situasi sebenar dalam dunia perniagaan. Malahan, lebih mudah bekerja makan gaji kerana cukup bulan, kita menerima gaji. Jika hendak lebih, buatlah kerja lebih masa. Usia masih muda, tubuh masih kuat dan yang penting ketika itu tiada komitmen lain selain kepada diri sendiri. Tetapi apabila berumah tangga, kita terpaksa memikirkan hal rumah tangga pula. Masa bekerja lebih masa terpaksa dikurangkan untuk urusan rumah tangga dan melayan suami. Kemudian, kita ada anak kecil pula. Komitmen sudah terbahagi empat, untuk pejabat, diri sendiri, rumah tangga, serta anak dan suami. Keluarga juga semakin berkembang, kenduri kendara, sakit pening perlu dilawati sama ada di sebelah kita atau di pihak suami. Pada masa beginilah kaum wanita menjadi stres kerana terlalu banyak cabang yang perlu diberi perhatian. Untuk mengambil pembantu rumah memang terlalu mahal, down payment RM8,500 dan gaji bulanan RM800 bagi yang ada empat anak. Rata-rata orang memerlukan pembantu rumah apabila anak sudah bertambah. Setakat dua orang anak, masih boleh dihantar kepada pengasuh. Jika sudah ramai, lebih berbaloi mengambil pembantu rumah.

Jika pendapatan masih kecil, eloklah berhenti kerja dan menguruskan rumah tangga sendiri. Banyak kelebihannya. Yang penting anak-anak membesar di hadapan mata dan mereka boleh dipupuk untuk berdikari bagi meringankan beban kita. Misalnya, minta mereka mengemas permainan sendiri. Sebagai upah, layan sahajalah selera mereka. Di samping itu, gunakan hobi untuk menambah pendapatan. Kadang-kadang skil yang ada di tempat kerja boleh digunakan untuk membuat kerja secara 'freelance' seperti sebagai designer, translator atau penyunting. Jadi anda sebenarnya bukanlah 'unemployed' tetapi 'self employed'. Bezanya, pendapatan tidak tetap dan tidak ada caruman EPF atau Socso. Tetapi itu lebih baik daripada tiada pendapatan langsung. Jika tiada kemahiran seperti itu, bolehlah menjadi agen dropship atau berblogging. Dapat juga hasil iklan. Mungkin kerana fenomena inilah maka statistik pengangguran berkurangan di negara ini.

Saya sebenarnya sangat seronok melihat ramai wanita sekarang memilih menjadi suri rumah tangga walaupun berkelulusan tinggi. Malah, sepatutnya kerajaan menggalakkan wanita tidak bekerja bagi menjaga anak-anak. Mungkin dengan cara ini kita akan ada masyarakat yang lebih bijak, sihat, bersopan-santun dan kurang budaya negatif kerana mendapat perhatian ibu 100%. Bijak kerana minum susu ibu, sihat kerana makan air tangan ibu dan mendapat didikan daripada ibu sendiri.

1 ulasan:

  1. Pengisian yang menarik sis. Bnyk info i dpt dri post u ni. Mohon sis buat lgi post mcm ni. Anyways, Jemput dtg blog i, tips and info untuk kekal slim.

    >>>Kurus sihat Semula Jadi! <<<

    BalasPadam